søndag den 23. oktober 2011

Staging – Fredag 21.10.11

Så blev det tid til et blogindlæg atter igen. Denne gang handler mit blog indlæg om staging og hvad det egentlig er for noget. Lektionerne startede med en guest speacher som forklarede hvad og hvordan staging funger i vores dagligdag. Jeg var egentlig overrasker over hvor godt et oplæg det var, og jeg fik faktisk meget ud af det! Så at have ham til at give os et indtryk hvad staging er var rigtig godt og det hele værd!


Staging er et begreb der faktisk bliver benyttet af rigtig mange mennesker, dog uden vi er klar over at det er staging der bliver brugt. Staging handler om det budskab man sender ud til modtageren. Budskabet skal være enkelt og simpelt. Det handler altså om at man har en afsender og en modtager hvor budskabet er mellem disse personer. Her kan man spørge sig selv hvem det er der stager og til at besvare det så vil man nok ofte starte med at sige skuespillere, virksomheder, politikkere, men det gælder faktisk sådan at vi alle sammen stager – dog nok uden bevidstheden om at vi egentlig gør det! Når jeg f.eks. skal til et jobinterview tænker jeg over hvilken påklædning der vil passe bedst til denne anledning à her er det at jeg stager for jeg tænker over hvad ville ham/hende der interviewer mig mon sige om min påklædning, og derfor så gælder det at når jeg gør mig disse overvejelser at jeg tænker over hvad mit budskab er når jeg vælger det tøj jeg vil have på til mit jobinterview.

Stage handler ikke kun om eks. ens påklædning til jobinterviewet, men det handler i så vidt grad også om det miljø man befinder sig i mens man peformer. Her gælder det at staging er altså det bevidste (man er bekendt med) samt det ubevidste (det man ikke umiddelbart ligger mærke til før man går mere i dybde med det og analyserer det).

Når man ser reklamer af den nye Audi TT eller billeder af den kongelige familie i Danmark så gælder der at kigge nøje efter de små detaljer, da det er det hele der gør forudsætning for staging.  Ja staging er også reklamer og inden de bliver udgivet/published så gælder der at de er blevet staget først. Det gælder sådan at hvis man kigger til:
-       Højre: Så betyder det at man ser frem mod fremtiden à future
-       Venstre: Så betyder det at man ser tilbage på datiden à past
-       Lige ud / straight: Så betyder det at man ser på nutiden lige nu og her à present.
Derfor så gælder der at man nøje studerer reklamer før man udgiver disse for hvad er det egentlig for et budskab man vil sende ud til modtageren? Hvordan er det vi ønsker at modtageren skal opfatte dette?

Hvordan vi ser på tingene og point-of-view er faktisk også staging. Der gælder således 3 forskellige måder hvorpå man har forskellige definitioner på eks. hvad en film handler om, bare af at kigge på dets cover. Det gælder sådan at hvis man ser tingene fra:
-       Oven à fugleperspektiv: Så gælder der at man er kigger ned på andre, da man er ”højere” end dem.
-       Neden à frøperspektiv: Så gælder der at man kigger op på andre à ser op til ens forbillede, da det er ”højere” end en selv.
-       Siden: Så gælder der at man er stillet lige med de andre – man er på lige på, da der ikke er dele der forskels gør den stilling man har.

Budskaber kan blive defineret verbalt, men det gælder også at der findes non-verbale budskaber:
-       Det du kan se à Perspektiv, gyldne snit og udformning
-       Det du kan høre à Musik, lyd, støj, grin og ord.
-       Det du kan forstå à Erindring

Det gælder så vidt som muligt, fra virksomhedens side af at fokusere på hvem deres segment (target group) er når de vælger at stage ellers vil stagingen blive et flop! Derfor FOKUSER ellers vil det ikke gå den vej som du vil have det til at gå!  

Håber I nød min blog denne gang – vi ses (: 

Kilder: 
Oplæg af guest speacher
Bruno Buchers materialer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar